Deborahs Extraknäck med i Allt om Mat Vinspecial!

DEalltommat8 oktober 2013

Grafisk formgivaren, pedagogen och galleristen Deborah Duerr flyttade till Sverige 1984 och började baka knäckebröd av en tillfällighet för några år sedan. Nu säljs hennes Extraknäck med spännande smaksättningar i flera välsorterade delikatessbutiker och samarbetar med en distributör (Delikatessgrossisten).

 Hur kom du in på just knäckebröd?

Jag åt det första gången hos min mans föräldrar i Sundsvall och där låg det i en vacker trälåda. Jag tyckte att det var speciellt och vackert. En påsk hade jag tid över och bakade efter egna recept och bjöd vänner. De tyckte att brödet var så gott att jag borde satsa på det! De lyckades övertala mig till slut, så jag testade brödet ute på stan och fick bra respons även där! I början fick jag lite hjälp av mina äldre elever med att baka och idag har jag flera anställda som hjälper mig med bakningen.

Hur kommer du fram till de olika smakerna?

Jag har tagit kryddor och kombinationer som jag tycker om – testar fram helt enkelt.

Vad är godaste pålägget?

Jag tycker att de är godast precis som de är, utan pålägg. Men vi har tagit fram ostar som passar till de olika kryddorna. Macadamianöt, chili och rosmarin passar jättebra tillsammans med en Taleggio som är syrlig och krämig och gifter sig med chilin och den feta, söta nötsmaken. Hampa och timjan är bra tillsammans med en Monte Enebro getost, en god lagrad prästost passar bra med kummin, tapenade är gott till den med pumpakärnor och sesamfrön och så vidare!

Deborahs Extraknäck finns i smakerna; pumpakärnor, sesamfrön och havssalt, kummin och havssalt, havssalt, macadamianötter, rosmarin, chili och havssalt, hampafrön, timjan och havssalt, korianderfrö med spiskummin och havssalt.

Leave a Reply

